Android – obciążenia na fakturze za SMS Premium, podstępnie wysłane na numer 92505 . Koszt 30,75 zł !!

///Android – obciążenia na fakturze za SMS Premium, podstępnie wysłane na numer 92505 . Koszt 30,75 zł !!

Android – obciążenia na fakturze za SMS Premium, podstępnie wysłane na numer 92505 . Koszt 30,75 zł !!

Android i rosnąca liczba naciągaczy. źródło: www.pcmag.com

Spotkałem się dzisiaj z ciekawym oszustwem (albo jak kto woli – sprytnym naciągactwem) w telefonii komórkowej. Posiadam telefon oparty o system Android. W aplikacjach ukazała mi się ni stąd, ni zowąd aplikacja NFS Most Wanted. Nigdy jej nie instalowałem, telefonu też nikomu nie daję do zabawy.

Po czasie dotarło do mnie, że mogło być to wynikiem aktualizacji jakiejś innej gry/aplikacji użytkowej.. Ale do rzeczy:

Mój przypadek naciągnięcia na sms premium 92505

[yop_poll id=”2″]

Po uruchomieniu zobaczyłem ekran – INSTALOWANIE i pasek postępu. Myślę sobie – ok ..   Nie pamiętam dokładnie co było dalej, ale na pewno było tam jedno zdanie w stylu „Wciśnij next aby uruchomić grę”. Po wciśnięciu NEXT aplikacja bez mojej wiedzy wysłała płatnego smsa na numer 92505 (25 zł netto), którego nie widać w telefonie. Oczywiście nie wiem jakiej treści, nie dostałem także informacji, że będzie pobrana opłata. W smsie zwrotnym widniała następująca treść:

Your link: http://lume.mobi/bodscmrk-mw Support http://lume.mobi/back

Aplikacji nie uruchomiłem, po tej sytuacji ją usunąłem.

Specjalnie się tym nie przejąłem, dopóki nie zauważyłem w bieżących opłatach widnieje obciążenie na kwotę 30,75 zł.

 

Możliwe przyczyny

Możliwości widzę dwie: infekcja wirusem Boxer.AA, o czym tutaj  lub „wabik” w postaci aplikacji, która naciąga na smsy premium. Oczywiście aplikacji ściągniętej z oficjalnego sklepu Google..

Oczywiście, aby aplikacja mogła wysyłać smsy – musimy jej na to zezwolić. Jestem jednak zdania, że takie aplikacje nie powinny mieć swojego miejsca w sklepie Google Play. Jeśli aktywnie korzystam ze sklepu, w miarę czasu zwracam coraz mniejszą uwagę na uprawnienia jakie daję aplikacji. A jest to błędem. Z drugiej strony – coraz więcej aplikacji wymaga od nas udostępniania większej ilości funkcji w telefonie, niż wynikałoby to z jej przeznaczenia. Mam wrażenie, że gdzieś tam brakuje surowego oka moderatora..

Apropos – nie wiem czy wiecie, ale Google przed świętami 24.12.2012 usunęło ze sklepu 22 aplikacje, które naciągały w różny sposób użytkowników na koszta. Więcej można poczytać tutaj (art. w jęz. angielskim ) : http://www.bbc.co.uk/news/technology-16177013 .

A w kwestii infekcji :

Za stroną eset.pl:

W Polsce Trojan Boxer.AA rozsyła wiadomości premium na numer 92505 – za każdy taki SMS rachunek użytkownika jest obciążany kwotą 25 zł netto. W sieci można znaleźć wpisy zaniepokojonych internautów, którzy nigdy nie wysyłali żadnych wiadomość SMS premium, a mimo to na ich rachunku widnieje taka pozycja i związana z nią niemała opłata.

Kamil Sadkowski z firmy ESET radzi posiadaczom smartfonów z androidem jak ustrzec się przed koniem trojańskim Boxer.AA:

  1. Pobieraj aplikacje wyłącznie z oficjalnego sklepu Google Play.

  2. Zainstaluj na swoim smartfonie aplikację antywirusową np. ESET Mobile Security.

  3. Jeśli to możliwe zablokuj u swojego operatora możliwość wysyłania z Twojego telefonu wiadomości SMS premium.

Co ciekawe – nie został mi przedstawiony żaden regulamin, ani w żadnej chwili nie musiałem go akceptować. Ot tak, po prostu od dziś NEXT oznacza „nabij się w butelkę, zapłać złodziejom 30 zł”.

Stale powiększająca się lista oszukanych osób

Daję link do ciekawego wątku na forum gazeta.pl : wątek o sms na numer 92505

Sprawa jest rozwojowa. Póki co zgłosiłem reklamację do operatora. Mam też przygotowany tekst do firmy obsługującej ten numer – prawdopodobnie TELEAUDIO. Jak uzyskam odpowiedź od operatora, będę miał pewność co do firmy obsługującej ten numer. Oto treść reklamacji, sugerowana przez użytkownika z forum gazeta.pl:

W dniu 06.02.2012 g. 0:21 do mojej faktury została doliczona kwota za SMS Premium rzekomo wysłany pod numer 92505 z mojego numeru XXX XXX XXX.
Oświadczam, że nie wysyłałem SMSa pod wyżej wymieniony numer telefonu. Nigdy nie korzystam z tego rodzaju płatnych SMSów.
Otrzymałem SMS z numeru z 92505 z linkiem, który kliknąłem. SMS przyszedł po instalacji aplikacji XXX XXX XXX pobranej ze SKLEPU PLAY. Aplikacja ma powiązanie ze stroną http://lume.mobi. Nie rozumiem, jak możecie Państwo robić interesy z takimi naciągaczami.

Nie zostałem poinformowany o kosztach kliknięcia w link!! Nie zaakceptowałem żadnego regulaminu. Regulamin nawet nigdzie nie został mi wyświetlony.
W związku z wyżej opisana sytuacją żądam zwrotu kwoty 30 zł 75gr (trzydzieści zł i siedemdziesiąt pięc groszy)
na numer konta: XXXXXXXXXXXXXXXXX

Nie wiem jak sprawa się dalej potoczy, ale korzystając z portalu do zarządzania kontem u operatora komórkowego, zablokowałem SMSy Premium.

Zapraszam do komentowania tematu, warto zebrać odpowiednią wiedzę na ten temat.

Skomentuj wpis

komentarzy

By | 2013-02-08T00:09:51+00:00 Luty 7th, 2013|Newsy ze świata IT|3 komentarze

About the Author:

3 komentarze

  1. Grzegorz 08-02-2013 at 04:09

    dokładnie 7 lutego pojawiła sie na moim telefonie reklama typu push o tym, ze gra most wanted jest dostepna i juz mozna ja pobrac, lubie serie gier nfs, wiec skoro jest za darmo to sobie pobiore. tak jak Pan napisal powyzej – zadnego regulaminu, zadnej kwoty i oplaty, gre zainstalowalem, ale to nawet chyba nie byla gra tylko tapeta z logo tej gry i napis ze odblokowanie gry bedzie mozliwe po odebraniu sms-a. Sms z 92505 przyszedl, ale juz wolalem nie klikac w zadne linki lumi.mobi , na komputerze tylko wpisalem ten link ale nic nie otworzyl, kilka znakow jakichs sie pokazalo na komputerze. sprawdzilem saldo konta – tak, zjadlo mi z karty 30,75, teraz boje sie ze mi bedzie co jakis czas polykac za przychodzace sms-y, lecz z karty sim nie moge zrezygnowac i wyrzucic poniewaz obowiazuje mnie umowa jeszcze na 20 doladowan za 60pln. konsultant t-mobile odeslal mnie do teleaudio.pl ktory jest obecnie operatorem tego numeru. napisalem do teleaudio, jezeli to nie pomoze to trzeba bedzie podjac inne srodki, 30.75 zł na jeden raz to moze i nie wielkie pieniadze, ale nie mozemy przeciez dac sobie srac na glowe.

  2. Wiesława 19-04-2013 at 11:42

    Też mam obciążenie z 17 marca 2013. Nie wiem co to wogóle jest, Bo sms-ów nie wysyłałam na ten numer. Jak dla mnie to jakieś jawne oszustwo i naciągnięcie na koszty . tak po 30 zł od każdego może się uzbierać ładna sumka.

  3. PAweł 09-10-2014 at 07:32

    Strzeżcie się SMS nadawanych z pięciocyfrowych numerów!

    Naciąganie użytkowników przez nierzetelne firmy przybiera rozmiary plagi społecznej. Od kilku miesięcy trwa zakrojona na szeroką skalę akcja promująca „sprzedaż” oprogramowania antywirusowego m.in. na telefony komórkowe. Sam padłem jej ofiarą.

    Proceder jest prosty i niestety skuteczny. Otrzymujesz esemesa z dziwnego, bo pięciocyfrowego numeru z informacją, że twój telefon jest zagrożony złośliwym oprogramowaniem. Ja otrzymałem taką wiadomość z numeru 60577. Nie wiem jak to się stało, ale odbierając esemesa nieświadomie zawarłem z nadawcą umowę, której istotą – jak się szybko okazało – jest wyrażenie zgody na otrzymywanie odpłatnych wiadomości SMS MT w porach i częstotliwościach wynikających z tabeli zamieszczonej w regulaminie holenderskiej firmy Simiq B.V. z siedzibą w Amsterdamie. To ta firma, sprawnie wykorzystująca luki w polskich przepisach, stoi za nieuczciwym procederem. I faktycznie później odebrałem kilka esemesów z tego numeru, tkwiąc jednakowoż w błogiej nieświadomości, iż jest to tylko niewinna informacja. Wkrótce otrzymałem jednak rachunek podwójnej wysokości, co wzbudziło moje podejrzenia, ponieważ nie przypominałem sobie specjalnej aktywności, jak idzie o rozmowy przeprowadzane za pomocą telefonu komórkowego.

    Wszystko wydało się po przejrzeniu bilingów w serwisie operatora mojego telefonu. – Ma pan na koncie 10 wiadomości SMS MT wysłanych z numeru 60577, każda płatna 5 złotych netto, czyli 6,15 złotych brutto – zakomunikował pracownik serwisu. Szlag mnie trafił, bo z natury jestem wyjątkowo ostrożny i raczej nie daję się „kroić” naciągaczom. Pracownik serwisu zablokował esemesem „usługę” świadczoną z numeru 60577 i kilka minut później tą samą drogą przyszła na mój numer informacja następującej treści: „Subskrypcja serwisu SKAN została zakończona”. Czyli, wszystko w porządku, panie Gapiński, zgapił się pan i zamówił u nas usługę, za którą pan zapłacił. Niniejszym dajemy panu spokój, ponieważ oficjalnie pan tego od nas zażądał. Czyli, wszystko zgodnie z prawem. Nie można sprzedającego nazwać oszustem, bo on nikogo nie oszukał – po prostu wykorzystał naszą naiwność oraz brak rozwagi i coś nam sprzedał, a to nie jest karalne.

    Ludziom uczciwym żyje się dzisiaj coraz ciężej. Hordy naciągaczy i zwykłych oszustów pracują przez okrągłą dobę wymyślając coraz to nowsze metody oszukiwania, naciągania, wykorzystywania, wyprowadzania w pole (jak zwał, tak zwał) w celach zarobkowych osób naiwnych i nieuważnych. Dzisiaj trzeba być niczym szeryf na Dzikim Zachodzie – mieć oczy z tyłu głowy i być nieustannie czujnym, bo na każdym kroku i w każdym miejscu czyha oszust i naciągacz. Wracając do naciągania abonentów telefonów komórkowych metodą „na esemesa” rada jest tylko jedna: nie wolno pod żadnym pozorem odpowiadać na esemesy wysyłane z numerów pięciocyfrowych (60XXX, 55XXX, 74XXX, itp.). Należy je niezwłocznie kasować. W Polsce numery telefonów komórkowych mają 9 cyfr.

    Na czym konkretnie polega nierzetelność „usługi” świadczonej przez firmę Simiq B.V., czy też SKAN? Po pierwsze, usługa ta jest potrzebna użytkownikom telefonów komórkowych tak, jak przysłowiowemu łysemu grzebień. Poza tym frajerom oferowana jest stara wersja oprogramowania antywirusowego dla urządzeń mobilnych (aktualna wersja to G Data Internet Security for Android). Po drugie zaś to, co mnie spotkało, jest sprzeczne z zapisem § 3 regulaminu „Zasady zamawiania i korzystania z Usługi”, cytuję: „Usługę można zamówić postępując zgodnie z następującą procedurą: Użytkownicy w celu zamówienia Usługi powinni w ramach strony internetowej Usługi podać numer telefonu komórkowego, który będzie wykorzystywany do korzystania z Usługi (dalej „Numer Użytkownika”), a następnie wysłać z Numeru Użytkownika wiadomości SMS o treści wskazanej na stronie internetowej Usługi na numer 60577. Z chwilą wysłania wiadomości SMS Użytkownik zamawia Usługę (moment zamówienia Usługi); opłata za SMS jest zgodna z cennikiem opłat operatora”. Nigdy w ramach strony internetowej firmy Simiq B.V., ani żadnej innej strony, nie podawałem numeru swojego telefonu komórkowego i nie zamawiałem żadnej usługi. To oni sami do mnie trafili podstępnie oferując bezwartościowy chłam. Dlatego mam prawo nazwać tego typu postępowanie szalbierstwem.

Leave A Comment